Ongoing

HYGIENE CONCEPT of the Städelschule

Information, 6 October 2021 – 20 February 2022

Winter Semester 2021/22

Information, 18 October 2021 – 20 February 2022

Touch Release—An exhibition of Haegue Yang's class

Class Project, 29 October – 19 December 2021

Upcoming: this month PreviousNext

Winter Break

Information, 20 December 2021 – 9 January 2022

Archive: 2021 NextPrevious

Pope.L: Alzheimers Talk

Online Lecture, 17 November 2021, 19:30

Mahmoud Khaled: Paintings, Houses, Memorials

Online Lecture, 9 November 2021, 19:00

Year project of Curatorial Studies: facets, faces

Exhibition, 22 – 31 October 2021

Final Reviews Architecture Class

Event, 9 – 10 September 2021, 17:00–21:30

Pope.L: "Misconceptions" im Portikus

Exhibition, 8 September – 21 November 2021

THE WHISTLE—Absolventenausstellung 2021

Exhibition, 3 – 19 September 2021

Daniel Lie: Rotten Energy

Online Lecture, 24 June 2021, 19:00

Eyal Weizman: Cloud Studies

Online Lecture, 1 June 2021, 19:00

Breaking Glass III – Virtual Space

Symposium, 28 – 30 May 2021

David Gianotten: Contextual Engagement

Online Lecture, 20 May 2021, 19:00

Ellie Ga: Artist talk

Online Lecture, 18 May 2021, 19:00

Hassan Khan class: AUTONATURA

Class Project, 14 – 16 May 2021

Etta Madete: OCHA-African Avant-Garde

Online Lecture, 11 May 2021, 19:00

Willem de Rooij class: Premiere

Class Project, 7 – 21 May 2021

Banu Cennetoğlu: neither a mirror nor a hammer

Online Lecture, 6 May 2021, 19:00

Elif Saydam: The House Always Wins

Online Lecture, 20 April 2021, 19:00

Lectures Summer Semester 2021

Online Lecture, 20 April – 8 July 2021

Summer semester 2021

Information, 12 April – 16 July 2021

Willem de Rooij "PIERRE VERGER IN SURINAME" at Portikus

Exhibition, 27 March – 18 July 2021

STADL: Schtorona

Radio Show, 19 – 21 February 2021, 18:00–19:00

Willem de Rooij Class: Raum I7

Class Project, 19 February 2021

Rungdang

Event, 19 – 21 February 2021, 16:00–20:00

Bani Abidi: Funland

Online Lecture, 16 February 2021, 19:00

Olga Balema

Online Lecture, 4 February 2021, 19:00

Henrike Naumann: Aesthetics of Power

Online Lecture, 28 January 2021, 19:00

The Otolith Group: Infinity Minus Infinity

Online Lecture, 21 January 2021, 19:00

Manuela Moscoso: Liverpool Biennial 2021

Online Lecture, 19 January 2021, 19:00

Jason Mohaghegh: Dreams of the Last King

Online Lecture, 12 January 2021, 19:00

Sabeth Buchmann: Rehearsing Critique

Lecture16 June 2015, 19:00Aula, Städelschule, Dürerstraße 10, 60596 Frankfurt am Main

Sabeth Buchmann, art historian and critic, Berlin/ Vienna, Professor of the History of Modern and Postmodern Art at the Academy of Fine Arts, Vienna. Her publications include: Co-ed. Texte Theorien der Moderne. Alois Riegl in der Kunstkritik (with Rike Frank), Berlin: b_books/ PoLyPen, 2015;  Hélio Oiticica, Neville D'Almeida and others: Block-Experiments in Cosmococa (2013) with Max Jorge Hinderer Cruz (co-author), Film Avantgarde Biopolitik (ed. with Helmut Draxler and Stephan Geene, 2009). Denken gegen das Denken. Produktion – Technologie – Subjektivität bei Sol LeWitt, Yvonne Rainer und Hélio Oiticica (2006), Art After Conceptual Art (ed. with Alexander Alberro, 2006), Co-ed. of PoLyPen (b_books, Berlin). Since 1997 Advisory Board Member of Texte zur Kunst (Berlin). 1983-2000: Member of the theatre author group minimal club (Munich/ Berlin)

Regeln des (Un-)Möglichen.
Zur Kunstpraxis der späten 1980er und frühen 1990er 

Von der klassisch-avantgardistischen Frage nach der gesellschaftlichen Funktionsbestimmung von Kunst geleitet, wurde diese zwischen Mitte der 1980er und 1990er Jahre zum alles bestimmenden Gegenstand künstlerischer (Institutions-)Analysen. Die (mehr oder weniger gelingende) Offenlegung herrschender Normen und Gesetze ging dabei mit dem (mehr oder weniger gelingenden) Entwurf neuer Regelwerke und ‚role models’ einher: Zu nennen wären hier Christian-Philipp Müllers Kleiner Führer durch die ehemalige Kurfürstliche Gemäldesammlung Düsseldorf (1986), Andrea Frasers (Video-) Performances Museum Highlights: A Gallery Talk (1989) oder die neo-situationistischen ‚dérives’ der Betreiberinnen des Wiener Fanzines Artfan, Linda Bilda und Ariane Müller. Unter Bezugnahme auf damals populäre Methoden der Soziologie, social history, cultural studies und Psychoanalyse galt die Aufmerksamkeit dem übergreifenden Systems aus Produzent_innen, Rezipient_innen, Kurator_innen, Sammler_innen, Kritiker_innen, Kunsthistoriker_innen etc.. Als ein in diesem Zusammenhang bezeichnendes Beispiel kann Klaus Scherübels Projekt - Melvin (1993) - insofern gelten, als es die Mechanismen der (Künstler-)Kritik im Sinne wertgenerierender Legendenbildung zu antizipieren suchte. Der Vortrag geht anhand exemplarischer Arbeiten dem ‚(re-)making of rules’ als einer Praxis nach, die schließlich auch die Wechselwirkung von Institutionskritik und neoliberalen Unternehmenskultur berührt. 

Der Vortrag findet in englischer Sprache statt.

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